Scroll To Top

Épített értékeiben él a Nemzet.
A hazafiság minimuma épület-örökségünk védelme.

„Értékmentő fémkereskedők” kezén a Szőke Tisza!

Elég abszurdnak hangzik, de abszurdisztánban már ez is szinte természetes: „Értékmentő fémkereskedők” kezén a Szőke Tisza!

Saját megjelölése szerint értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg utolsó kétkéményesünkre, a szegedi Szőke Tisza gőzösre kiírt ártárgyalást – közölte a Csabaholding Kft. felszámolóbiztosa az MTI-vel.

A nyertes egyelőre még nem veheti birtokba a hajót…

A Csabaholding Kft. felszámolóbiztosa, Ézsiás László elmondta, amíg a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nem nyilatkozik arról, hogy mely részeket veszik védelem alá, nem tudják aláírni az adásvételi szerződést. Emellett a nyertesek nem tudják átvenni a tulajdonukat, de nem kezdődhet meg a hajótest mentése sem. – Ez az utóbbi az, mely mindannyiunkat érint!
A kulturális ökörségek hivatalának – gyakran érthetetlen – tétovázása már jónéhány érték pusztulását okozta csonkországunkban. Ennél súlyosabb károkat csak a mindent átszövő rothadás, a korrupció okozott. „Ékes” példa erre a klasszikus körutunkra otrombított barbárkád esete is, ahol a védelem kijelölésére hivatott hivatal tudományos intézetének vezetője, Somorjay Selysette a teljes épületegyüttesre való védelmet javasolt, majd az Ő eltávolítása után a teljes épületegyüttest földig rombolták. Az egyetlen levédett falat is. Széleskörű balvezetői és ökörségvédelmi nagy összefogással. Milyen érdekes!
Most a Szőke Tiszára is éppen ez a sors vár!

Utolsó kétkéményes gőzösünket még a megsűlyedésekor, jégbeszorító februárban helyezték védelem alá. Az ökörség hivatalának hozzá nem értő közreműködése miatt a kiemelés és mentés nem kezdődhetett meg. Azóta a hajótest még jobban megdőlt.

Ennek ellenére az ártárgyalási kiírásra két pályázó csoport is jelentkezett. Természetese fémkereskedéssel foglalkozó hiénák és egy másik társaság, melynek egy része amatőr hajómentőkből áll, akik már tavasszal is megpróbáltak segíteni az egykori gőzösön. Az árverésen a jobb ajánlattal a „hajómentő fémkereskedők” nyertek. Terveik szerint a menthető részeket kiemelik és újjáépítve a hajót felhasználják majd azokat. A vashulladékot pedig a csoport másik része értékesíti majd.
A hivatali állásfoglalásáig azonban a hajó mentése sem kezdődhet meg. A legsúlyosabb a dologban a szakmai hozzáértés látványos hiánya, mely rövid, vagy hosszú távon egészen biztosan további pusztuláshoz vezet. Roncsországunkban így megy ez rendre: Értékből roncs! Aztán majd jönnek a „hulladékgyűjtők”, a hiénák, és jóllaknak.

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Műtárgyfelügyeleti Irodája korábban arról tájékoztatta az MTI-t, hogy bár a „szakértői vélemények” szerint  menthetetlen a Szőke Tisza gőzös teljes hajóteste, bizonyos részei műtárgyi védelmet kaphatnak.

A szegedi városvédő egyesület már többször nyomatékosan tiltakozott a Szőke Tisza elherdálása ellen. A hajóteknőnek valószínűleg vadonat újat kell építeni, de a fölépítmény gondos munkával mind megmenthető. A szakértők fölkutatása és fölkérése elengedhetetlen! Ez – felelőtlen ötölgetések helyett – az örökségvédelmi hivatal kötelessége lenne.

A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben épített lapátkerekes gőzhajó – a SAS, Szent Imre, Szőke Tisza – a szögedi városkép része. Eladása is bűn volt, óvatlan és tehetetlen kezek pedig a kárt még tovább fokozták.

Egykori cuclista neve „Felszabadulás” lehetne ma mentő ómene!

A Szögedi Védegylet álláspontja szerint a mentéssel párhuzamosan meg kell vizsgálni az eredeti szerződést is, melyben (a nevetségesen jelképes vételár mellett) kikötésként szerepel, hogy a hajót a Város idegenforgalmának fölvirágoztatására kell fölújítani. Mivel ez a kitétel nem valósult meg, így a szerződés semmis. A hajó tulajdonjoga visszaszáll a Városra, ahol pedig pénz van bőven. Ezt a legújabb teljesen fölösleges és elhibázott betonszörnyeteg, a gólemek csodája, ismertebb nevén a Csodák panamája is példázza.

A Szőke Tisza többet érdemel!

Szöbb Szögedi Jövendőt!

kíván

Dr Szabó László

Szögedi Védegylet

alapító

Ajánlott még: Hétmillió forintnyi ócskavas – ez maradt a Szőke Tiszából

Ajánlott olvasmány és képgyűjtemény: Elkelt a szegedi Szőke Tisza gőzös + FOTÓK, VIDEÓ

Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

Dr. Szabó László

Dr. Szabó László - a Szögedi Védegylet alapítója és elnöke, a 2019-es választás egyetlen tősgyökös szögedi polgármesteri jelöltje