Scroll To Top

Mindent szabad ma Európában...
csak (hagyományőrzően) európai módon gondolkodni meg élni
nem !!!

Szeged átfogó hosszú távú környezetvédelmi fejlesztési terve 2007

Így… 17 esztendő múltán igen tanulságos ez a képviselői indítvány, meg az is, hogy a balvezetés kezén mi valósult meg belőle…

Szeged Városának a szebb időkben példamutató megyeszékhelynek, egyetemi városnak és régióközpontnak a környezetvédelem terén is példaadó mintával kellene elöl járnia. Ehhez képest jelenleg hosszú távú környezetvédelmi fejlesztési terve sincsen. Az egyetlen szakembert pedig, aki folyamatosan ezen dolgozott, a tavalyi esztendőben eltávolították.

Európai autómentes nap (Indítvány Szeged város hosszú távú közlekedésfejlesztési tervének kidolgozására)

dr. Szabó László
önkormányzati képviselő
a városvédő egyesület alapító elnöke
_____________________________________________________

Tisztelt Közgyűlés!

Az Európai Autómentes Nap alkalmából ezúton indítványozom egy
átfogó, kerékpárbarát – és az európai fejlődés irányainak is (pl. P+R) megfelelő –
hosszú távú közlekedésfejlesztési terv kidolgozását.

A szegedi kerékpárutak rendszere Szegeden ma nem sokkal több, mint egy festett vonalrendszer. A kerékpárosok védelme és előnyös megkülönböztetése nem csíkfestegetés kérdése…

Szeged Városának a szebb időkben példamutató megyeszékhelynek, egyetemi városnak és régióközpontnak a környezettudatos közlekedés terén is példaadó mintával kellene elöl járnia. Ehhez képest jelenleg átfogó kerékpárút terve, de különösen hosszú távú P+R fejlesztési terve sincsen. Az egyetlen szakembert pedig, Magyarországon az első „autómentes nap” szervezőjét, aki folyamatosan ilyen ügyeken dolgozott, a tavalyi esztendőben el is távolították.
Azóta városunknak „környezetvédelmi referense” sincsen.

Az átfogó terv kidolgozásáig legalapvetőbb megoldandó feladataink:

Véderdők, közkertek, parkok

Szabad közterületeinken a zöld felület védelme elsődrendű feladat!
A mai napig véderdőként bejegyzett területek állnak fátlanul, parlagon!!!
Ezek fásítása elsőbbséget kell élvezzen a költségvetés más fejlesztéseivel szemben is!
Szeged Város, a por, az allergia városának hosszú távú terveiben a fás, kertes parkos felületet szaporítani kell, meglévő zöldfelületeket fölszámolni stratégiai hiba! Anglia bármely hasonló méretű városában a közparkok területe a szegedinek bő kétszerese…
Látványos, otromba, negatív példa a szegedi bevásárlóközpontok hatalmas kiaszfaltozott parkolója. Ezt európai helyeken – olykor drágábban – a föld alá süllyesztett parkolóházak és a felszínen zöld felület, park kialakításával oldják meg.

Járgányváltó (P+R parkoló) rendszer terve és kialakítása

A P+R: a -park and ride- jelentése (szabad fordításban) -parkolj és nyergelj-, azaz állítsuk le személygépkocsinkat és váltsunk buszra, villamosra vagy kerékpárra!
Minden kulturált város, mondhatni minden nagyobbacska európai város jól megtervezett, alaposan átgondolt és igényesen kialakított P+R rendszerrel rendelkezik! Németország, Benelux államok, Skandinávia, vagy Nagy-Britannia esetében egy város tervezésében a P+R elhelyezése a legtermészetesebb dolog. Szeged Város jelen balvezetése még a tervezésig sem jutott! Jelen pillanatban még tervekkel sem rendelkezünk!!! De bizony még kijelölt, vagy kijelölhető területekből sem igen válogathatunk. Ha voltak is erre alkalmas területek, azt a városvezetés az elmúlt években meg sem kísérelte megszerezni, de az is előfordult, hogy városi tulajdonból magánkézre juttatta.
A szegedi P+R kialakítására még alkalmas területek:
A Budapesti út mentén az átgondolatlanul kialakított bevásárlóközpont-rengeteg tőszomszédságában lehetne a legnagyobb lehetőséggel kialakítani a járgányváltót.
a Szabadkai út mentén a körtöltésen belül még több terület is alkalmas lehet.
az északi országutunk mentén a Gyevi temető barbár módon letarolt területe kínálkozik fekvése szerint a legalkalmasabbnak

Kerékpárút, kerékpárút-hállózat, kerékpáros híd

A jelenlegi „közlekedésfejlesztési koncepció” már úgy fogalmaz: „Szegeden – sok más alföldi városhoz képest – feltűnően kicsi a kerékpárral közlekedők száma ill. gyakorisága, holott mérete és sík felszíne alapján ideális kerékpáros város lehetne.” Hát ennek legfőbb oka éppen a kerékpárút rendszer hiánya!!!
A szegedi autósok pedig a kerékpárosokkal szembeni intoleranciából „szép” példát mutattak a Föld napján is.
Kialakítandó a kerékpáros körgyűrű: a körtöltés tetejét teljes egészében át kell adni, és ki kell alakítani a kerékpáros és a gyalogos közlekedés számára.
A „megszűnő újszegedi vasútvonal-szakasz”, avagy a vasútpálya alól fölszabaduló töltés hátát pedig Európának is példát adóan a füstterhelés fölé emelkedő kerékpárút kialakítására kell fönntartani. A közutakat ekként a töltés alapjának szintjében kell átvezetni, a kerékpárútnak megszakítatlanul fölüljáró-jelleget biztosítva. Ez a kerékpárút az egykori vasúti híd helyén átíveltetett kerékpáros-gyalogos híddal megoldhatja Szeged belvárosának Szőreggel, sőt az azon túli falvakkal, a védendő értékes erdők körül kialakítandó kiránduló övezettel való összeköttetését is. Ez a kerékpárút a Szegedet Temesvárral is összekötő euro-regionális kerékpáros turizmusunk egyik alapútvonala lehet.
Rövid távon azonban a kerékpárosok és különösen a kerékpározó gyermekek védelmében sürgősen megoldandó a Régi híd kerékpár közlekedése. Az igazi megoldás, mint már az elmúlt 4 évben nem egyszer jeleztem – a hidat kiegészítő konzol kihelyezése, ahol a kerékpáros minden veszélytől mentesen a közúti gépjárműforgalomtól elszigetelten közlekedhet.

Érettségükben és érzékenységükben bízva, így támogatásukat remélve

Tisztelettel:

Dr. Szabó László,
önkormányzati képviselő a Szögedi Védegylet elnöke

Kelt: Szegeden,
2007. Szelek hava (április) 22.-én
a Föld Napján

P.S.: A belváros autómentességéért, az európai normákhoz (pl. Brugge) illő kerékpáros belvárosért szervezett kerékpáros tüntetéseket magam indítottam el a rendszerváltás idején.
Ma az európai normáktól és az élhető belvárostól sokkal messzebb vagyunk, mint amennyire akkor voltunk…

Ajánlott oldal : Európai autómentes nap, Szeged – www.ujszeged.hu

Veress D. Csaba: A szegedi vár.
Cs. Sebestyén Károly: Utcák, terek, templomok, házak
Ossza meg:

Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...

A szerzőről

Dr. Szabó László

Dr. Szabó László - a Szögedi Védegylet alapítója és elnöke, a 2019-es választás egyetlen tősgyökös szögedi polgármesteri jelöltje

Hírek

Esti fények
Esti fények
2024 máj. 25.
Újszegedi Nagy Árvíz
2024 máj. 25.
Kátyúváros
Kátyúváros
2024 máj. 23.
Juhász Gyula – Május
Juhász Gyula – Május
2024 máj. 21.
A TÁPAI KRISZTUS
A TÁPAI KRISZTUS
2024 máj. 20.
Berzsenyi szülinapján
Berzsenyi szülinapján
2024 máj. 7.

Gyalu – Szent Sebestyén

2024 márc. 27.
Gyalu – Szent Sebestyén

Kalendárium

Ady szavaival élünk és túlélünk:

Most perc-emberkék dáridója tart,
De építésre készen a kövünk,
Nagyot végezni mégis mi jövünk.
Nagyot és szépet, emberit s magyart.

Ady Endre 1908-ban, 31 évesen (Székely Aladár felvételén)