Így… 17 esztendő múltán igen tanulságos ez a képviselői indítvány, meg az is, hogy a balvezetés kezén mi valósult meg belőle…
Szeged Városának a szebb időkben példamutató megyeszékhelynek, egyetemi városnak és régióközpontnak a környezetvédelem terén is példaadó mintával kellene elöl járnia. Ehhez képest jelenleg hosszú távú környezetvédelmi fejlesztési terve sincsen. Az egyetlen szakembert pedig, aki folyamatosan ezen dolgozott, a tavalyi esztendőben eltávolították.
Európai autómentes nap (Indítvány Szeged város hosszú távú közlekedésfejlesztési tervének kidolgozására)
dr. Szabó László
önkormányzati képviselő
a városvédő egyesület alapító elnöke
_____________________________________________________
Tisztelt Közgyűlés!
Az Európai Autómentes Nap alkalmából ezúton indítványozom egy
átfogó, kerékpárbarát – és az európai fejlődés irányainak is (pl. P+R) megfelelő –
hosszú távú közlekedésfejlesztési terv kidolgozását.
A szegedi kerékpárutak rendszere Szegeden ma nem sokkal több, mint egy festett vonalrendszer. A kerékpárosok védelme és előnyös megkülönböztetése nem csíkfestegetés kérdése…
Szeged Városának a szebb időkben példamutató megyeszékhelynek, egyetemi városnak és régióközpontnak a környezettudatos közlekedés terén is példaadó mintával kellene elöl járnia. Ehhez képest jelenleg átfogó kerékpárút terve, de különösen hosszú távú P+R fejlesztési terve sincsen. Az egyetlen szakembert pedig, Magyarországon az első „autómentes nap” szervezőjét, aki folyamatosan ilyen ügyeken dolgozott, a tavalyi esztendőben el is távolították.
Azóta városunknak „környezetvédelmi referense” sincsen.
Az átfogó terv kidolgozásáig legalapvetőbb megoldandó feladataink:
Véderdők, közkertek, parkok
Szabad közterületeinken a zöld felület védelme elsődrendű feladat!
A mai napig véderdőként bejegyzett területek állnak fátlanul, parlagon!!!
Ezek fásítása elsőbbséget kell élvezzen a költségvetés más fejlesztéseivel szemben is!
Szeged Város, a por, az allergia városának hosszú távú terveiben a fás, kertes parkos felületet szaporítani kell, meglévő zöldfelületeket fölszámolni stratégiai hiba! Anglia bármely hasonló méretű városában a közparkok területe a szegedinek bő kétszerese…
Látványos, otromba, negatív példa a szegedi bevásárlóközpontok hatalmas kiaszfaltozott parkolója. Ezt európai helyeken – olykor drágábban – a föld alá süllyesztett parkolóházak és a felszínen zöld felület, park kialakításával oldják meg.
Járgányváltó (P+R parkoló) rendszer terve és kialakítása
A P+R: a -park and ride- jelentése (szabad fordításban) -parkolj és nyergelj-, azaz állítsuk le személygépkocsinkat és váltsunk buszra, villamosra vagy kerékpárra!
Minden kulturált város, mondhatni minden nagyobbacska európai város jól megtervezett, alaposan átgondolt és igényesen kialakított P+R rendszerrel rendelkezik! Németország, Benelux államok, Skandinávia, vagy Nagy-Britannia esetében egy város tervezésében a P+R elhelyezése a legtermészetesebb dolog. Szeged Város jelen balvezetése még a tervezésig sem jutott! Jelen pillanatban még tervekkel sem rendelkezünk!!! De bizony még kijelölt, vagy kijelölhető területekből sem igen válogathatunk. Ha voltak is erre alkalmas területek, azt a városvezetés az elmúlt években meg sem kísérelte megszerezni, de az is előfordult, hogy városi tulajdonból magánkézre juttatta.
A szegedi P+R kialakítására még alkalmas területek:
A Budapesti út mentén az átgondolatlanul kialakított bevásárlóközpont-rengeteg tőszomszédságában lehetne a legnagyobb lehetőséggel kialakítani a járgányváltót.
a Szabadkai út mentén a körtöltésen belül még több terület is alkalmas lehet.
az északi országutunk mentén a Gyevi temető barbár módon letarolt területe kínálkozik fekvése szerint a legalkalmasabbnak
Kerékpárút, kerékpárút-hállózat, kerékpáros híd
A jelenlegi „közlekedésfejlesztési koncepció” már úgy fogalmaz: „Szegeden – sok más alföldi városhoz képest – feltűnően kicsi a kerékpárral közlekedők száma ill. gyakorisága, holott mérete és sík felszíne alapján ideális kerékpáros város lehetne.” Hát ennek legfőbb oka éppen a kerékpárút rendszer hiánya!!!
A szegedi autósok pedig a kerékpárosokkal szembeni intoleranciából „szép” példát mutattak a Föld napján is.
Kialakítandó a kerékpáros körgyűrű: a körtöltés tetejét teljes egészében át kell adni, és ki kell alakítani a kerékpáros és a gyalogos közlekedés számára.
A „megszűnő újszegedi vasútvonal-szakasz”, avagy a vasútpálya alól fölszabaduló töltés hátát pedig Európának is példát adóan a füstterhelés fölé emelkedő kerékpárút kialakítására kell fönntartani. A közutakat ekként a töltés alapjának szintjében kell átvezetni, a kerékpárútnak megszakítatlanul fölüljáró-jelleget biztosítva. Ez a kerékpárút az egykori vasúti híd helyén átíveltetett kerékpáros-gyalogos híddal megoldhatja Szeged belvárosának Szőreggel, sőt az azon túli falvakkal, a védendő értékes erdők körül kialakítandó kiránduló övezettel való összeköttetését is. Ez a kerékpárút a Szegedet Temesvárral is összekötő euro-regionális kerékpáros turizmusunk egyik alapútvonala lehet.
Rövid távon azonban a kerékpárosok és különösen a kerékpározó gyermekek védelmében sürgősen megoldandó a Régi híd kerékpár közlekedése. Az igazi megoldás, mint már az elmúlt 4 évben nem egyszer jeleztem – a hidat kiegészítő konzol kihelyezése, ahol a kerékpáros minden veszélytől mentesen a közúti gépjárműforgalomtól elszigetelten közlekedhet.
Érettségükben és érzékenységükben bízva, így támogatásukat remélve
Tisztelettel:
Dr. Szabó László,
önkormányzati képviselő a Szögedi Védegylet elnöke
Kelt: Szegeden,
2007. Szelek hava (április) 22.-én
a Föld Napján
P.S.: A belváros autómentességéért, az európai normákhoz (pl. Brugge) illő kerékpáros belvárosért szervezett kerékpáros tüntetéseket magam indítottam el a rendszerváltás idején.
Ma az európai normáktól és az élhető belvárostól sokkal messzebb vagyunk, mint amennyire akkor voltunk…
Ajánlott oldal : Európai autómentes nap, Szeged – www.ujszeged.hu
Ha tetszik írásunk, ajánlhatja másoknak is!
A túlélés útja ma magyarul gondolkodni...